seo audit

Audit van de website inhoud: schoon schip voor 2019

Vrijwel alle organisaties in Nederland van groot belang tot en met kleine particuliere initiatieven kennen vandaag de dag wel een website. Alles wat er maar een beetje toedoet is online vertegenwoordigd. Met een eigen website. En eventueel sociale media profielen. Maar zoals onze moeder ons leerde, beoordeel een boek niet op de omslag maar op de inhoud. Dus ook voor websites en sociale profielen is het zaak dat de inhoud van de bovenste plank is.

Vaak heeft men al bestaande inhoud op de website. Men heeft gehaast op een luie zondagmiddag wat teksten proberen bij elkaar te schrijven, zonder bezieling, maar nog erger zonder enige analyse vooraf. Het is niet zo dat men zonder analyse tot goed presterende online inhoud kan komen doorgaans. Gedegen fundamenteel zoekwoorden onderzoek is nodig om een leidraad neer te zetten.

In het wilde weg schrijven is dus een verspilling van tijd. Door te kijken naar zoeksuggesties die Google geeft kan men al een beetje zien waar de doelgroep interesse in heeft. Er zijn ook professionele tools op de markt, zoals een Ahrefs, of een SEMrush waarmee men gedetailleerde gegevens kan vinden omtrent mogelijke keywords en kansen. Dit kan men helemaal zelf doen, deze tools zijn op zich toegankelijk en kennen tutorial video’s, maar indien men geen tijd heeft, een modern tekstbureau houdt rekening met dit soort zaken (bron).

Tevens wat belangrijk is vandaag de dag, nou eigenlijk was dit altijd al belangrijk, maar nu misschien wel nog veel belangrijker dan ooit tevoren is dat de teksten ook aanzetten tot actie van de doelgroep. Wat dat ook mag zijn, een donatie aan een goed doel, een Facebook like, inschrijving e-mail nieuwsbrief wat je maar wilt bereiken. Want Google kijkt ook steeds meer naar het gedrag van internet gebruikers (bron). Het is belangrijk dat deze web gebruikers en zoekers zijn of haar doel behalen op jouw website en stoppen met zoeken.