ISO 9001 – Kwaliteit en zekerheid

De Internationale Organisatie voor Standaardisatie heeft de zogenaamde ISO-certificaten in het leven geroepen om wereldwijde standaardisatie op diverse gebieden te bewerkstelligen. Misschien wel het belangrijkste certificaat is ISO 9001 voor algemeen kwaliteitsmanagement. Wat is ISO 9001 precies en heeft mijn organisatie deze certificering nodig voor de bedrijfsvoering?

Auditpower.nl geeft je antwoord op deze vragen.

ISO 9001: kwaliteitsmanagement

ISO 9001 is een serie van richtlijnen die een organisatie ervan moeten verzekeren dat zij voldoen aan kwaliteitseisen van klanten en stakeholders, terwijl zij bovendien voldoen aan regel- en wetgeving. Om te voldoen aan ISO 9001 moet een kwaliteitsmanagementsysteem worden ontwikkeld dat in alle stappen van de bedrijfsvoering zorgt voor een hoog en consistent kwaliteitsniveau.

Gespecialiseerde bedrijven voeren de audit uit, waarbij een bedrijf al dan niet het ISO 9001-certificaat uitgereikt krijgt. Op dit moment is ISO 9001:2015 de laatste versie, waar bedrijven uiterlijk dit jaar op moeten zijn overgestapt. De vorige versie was ISO 9001:2008.

Voor bedrijven heeft ISO 9001 verschillende voordelen, buiten de uitstraling.

Voldoe je aan ISO 9001, dan verlopen processen efficiënter en sneller. Bijna altijd leidt een ISO 9001-certificaat tot een verhoogde omzet, meer winst en meer tevreden klanten.

Nieuwe ISO 9001:2015 – de verschillen

ISO 9001:2015 is de certificering die vanaf 2018 verplicht is, omdat ISO 9001:2008 niet langer geldig is.

Het grootste verschil is dat ook de andere ISO’s gestandaardiseerd zijn, waardoor er een betere integratie mogelijk is met andere certificaten, zoals ISO 14001.

Het nieuwe certificaat is ook minder specifiek. De eisen zijn meer gericht op het uiteindelijke resultaat en minder op de methode. Op deze manier is het voor bedrijven mogelijk om het kwaliteitsmanagementsysteem meer toe te spitsen op de organisatie en branche, waardoor compliance minder indringend is, terwijl de voordelen en de kwaliteitsstijging aanwezig blijven.

Tenslotte is een belangrijk verschil dat ISO 9001:2015 zich meer richt op risicomanagement en dus de preventie van risico’s, wat een sterke invloed heeft op de uiteindelijke kwaliteit van de bedrijfsvoering.