Bedrijf verkopen

Bedrijf verkopen: hoe bereid je jouw bedrijf voor?

Het verkopen van een bedrijf is als het verkopen van uw huis, u moet het in de best mogelijke staat krijgen om de hoogst mogelijke verkoopprijs te krijgen en problemen te elimineren die de koper argumenten geven om de prijs naar beneden te onderhandelen. Uiteindelijk is de waarde van je bedrijf, het bedrag dat de koper bereid is om er voor de betalen. Het eerste wat u moet doen is duidelijk zijn hoe de deal zal worden gestructureerd.

Voorbereiding van je bedrijf op de verkoop

Misschien bent u veel van de informatie vergeten die nodig is om bedrijf verkoopklaar te maken. Plaats uzelf in de positie van de koper – welke informatie zou u nodig hebben om u in staat te stellen om de juiste vragen te stellen. Alles begint met deze informatie.

Zorg ervoor dat de jaarrekening van het bedrijf actueel en zo nauwkeurig mogelijk is. Als u halverwege het lopende jaar bent, zorg er dan voor dat u de cijfers van vorig jaar en de belastingaangiftes van vorig jaar heeft, maar ook de cijfers van het jaar tot nu toe. Maak al uw financiële overzichten overzichtelijk. Het loont op de lange termijn om eventueel professionele hulp van buitenaf in te schakelen om de jaarrekening op orde te krijgen. U wilt de onderneming goed op papier presenteren bij een bedrijfsoverdracht. Het hebben van een budget voor het komende jaar zal ook een koper helpen om een beslissing te nemen.

Potentiële kopers willen uiteindelijk uw financiële cijfers bekijken. Kopers willen inkomsten en uitgaven zien. Ze willen weten of ze de betalingen op het bedrijf kunnen doen en toch hun brood kunnen verdienen. Als uw bedrijf niet in zijn levensonderhoud voorziet, kan het waarschijnlijk niet worden verkocht. U kunt echter wel een koper vinden die bereid is het risico te nemen, of een ervaren professional uit de sector die alleen maar op zoek is naar een locatie en het gevoel heeft dat hij of zij zijn of haar bedrijf kan uitbreiden.

Het vinden van de juiste koper

Het is belangrijk dat de koper net zo serieus is als de verkoper als het gaat om de aankoop van een bedrijf. Als de koper niet serieus is, zal de verkoop nooit worden gesloten. Vaak komt een koper uit dezelfde branche en kan hij zelfs een concurrent zijn. Een paar van de redenen dat kopers bedrijven kopen:

  • Verlangen naar meer controle over hun leven
  • Ontevredenheid over de baan
  • Ontslagen, overgeplaatst (of op het punt staan te worden)
  • Vervroegde uittreding (al dan niet gedwongen)

Wat willen kopers weten?

Het kan helpen bij uw besluitvormingsproces om niet alleen te begrijpen wie de koper is, maar ook wat hij wil weten om uw bedrijf te kopen. Een aantal vragen die zouden kunnen worden gesteld die u moet kunnen beantwoorden:

  • Hoeveel zal het bedrijf nu en in de toekomst kosten als er gefaseerde betalingen zijn?
  • Wat is de jaarlijkse stijging van de omzet?
  • Hoeveel voorraad wordt er aangehouden en welk niveau is er nodig om vooruit te gaan?
  • Wat kan er gedaan worden om het bedrijf te laten groeien en wat kan de koper doen om waarde toe te voegen?
  • Wat maakt het bedrijf anders/speciaal/uniek?
  • Wat definieert het product of de dienst verder?
  • Wat is het winstplaatje in slechte tijden, maar ook in goede tijden?
  • Blijft de verkoper een tijdje aan de slag binnen het bedrijf?

De eerste indruk telt bij een bedrijfsoverdracht

De tijd om het bedrijf op te krikken is nu, zelfs als u niet verkoopt. Maak het bordje vast, vervang het tapijt, schilder de wanden, maak het er goed uit. Zelfs als je niet verkoopt, is het gewoon goed voor het bedrijfsleven, en je weet nooit wanneer de tijd om te verkopen aanbreekt. Houd er rekening mee dat alles wat de omzet verhoogt ook de winst en de allerbelangrijkste cashflow verhoogt en het zal meestal niet veel kosten om het te doen.