boekhouden

Low budget boekhouden: onze beste tips

Beginnende ondernemers hebben niet veel centen te makken doorgaans. Men tracht op alle kostenposten zoveel mogelijk te minimaliseren, dingen zelf te doen, alles om maar kosten weg te snijden. In dit artikel gaan we uitleggen hoe starters, zo goedkoop mogelijk de boekhouding kunnen verzorgen, want of men het nu wilt of niet, boekhouden is verplicht, daar kan niemand onder uit komen.

Het allergoedkoopste is om alles zelf te doen met pen en papier. Dan is men alleen geld kwijt aan pen, papier. Dat is het. Deze manier van boekhouden kent vele nadelen echter. Ten eerste, als er een brand is o.i.d. dan is alle administratie kwijt. Deze ouderwetse manier kent verder ook geen automatie, slimmigheden, het gaat meer tijd kosten en zoals het gezegde gaat tijd is geld. Voor veel ondernemers is dit simpelweg geen optie.

Dan is boekhouden met de PC of laptop met standaard applicaties die al voor geïnstalleerd staan, zoals kladblok, en in sommige gevallen Word of Excel, of de gratis variant daarvan genaamd Libre. Dit is vrijwel gratis. Natuurlijk moet men in het bezit van een laptop of PC, maar dat heeft iedereen vrijwel in Nederland. In meest gunstige geval was Office inbegrepen anderzijds kan men de gratis variant nemen Libre.

Deze manier van boekhouden an sich werkt prima. Men zal wel zelf bijv. de spreadsheets moeten inrichten. Office en andere spreadsheet programma’s zijn niet speciaal gemaakt voor boekhouden.

Gelukkig zijn er online templates verkrijgbaar zoals hier. Zo hoeft men niet helemaal vanaf nul te beginnen maar heeft men al enige fundament. Het probleem met spreadsheet programma’s is dat er verder geen automatische functies ingebouwd zijn specifiek rekening houden met BTW belasting berekening bijvoorbeeld of jaarrekeningen of koppeling met online facturatie systeem.

Indien men meer verlangd dat zijn er meerdere toegewijde boekhoudprogramma’s beschikbaar voor MKB en ZZP Nederland. Die programma’s koste niet meer dan een tientje per maand, dus dat is nog aardig te bekostigen. Een top 5 van de beste programma’s in Nederland kan men hier vinden.

Voordelen

De voordelen van zo een programma t.o.v. boekhouden met Word en Excel en vergelijkbare standaard laptop applicaties is dat deze vanaf grond ontwikkeld zijn om Nederlandse administratie zaken te verzorgen dus er zijn veel automatische functies, correcties, herinneringen, het is heel makkelijk zaken terugvinden, factuur herinneringen worden automatisch verstuurd, dit maakt het leven wel wat makkelijker voor een beginnende ondernemer.

Nadelen

Nadelen zijn er eigenlijk niet echt, ze hebben allemaal een leercurve, men moet wel enige tijd erin steken in het systeem om het te leren kennen, daarentegen de beste mensen Excel wel redelijk kennen.

Wat men kiest, is toch een geval van persoonlijke preferentie. In ieder geval zou het aanbevelen waard zijn om gratis proef accounts te proberen die sommige programma’s aanbieden en dan te kijken waar men zich beste bij voelt. Op deze wijze kunnen ook ondernemers met laag budget een solide administratie voeren.